Hej ohoj

kl 1230: Nu är vi lite slitna efter kontinuerlig segling/motoring sedan Hamburgsund ca 150 nm.
befinner oss nu på Kattegatt  56.16.7 N,  12.28.7 E. Slå in det på google maps så får ni se.

Quick english translation. It's tough learning to tack a trimaran in high sea and decent wind at night. we are currently at the nautic coordinates above. Have been going strong since the last stop i Hanburgsund, 150 miles back. No none is sea sick (yet) wich is good.). No real sleep though, just short naps so tonight it's harbor time.

Om ni bara har en attlas så är vi ca 17 nm eller ca 30 kilometer norr om Kullens fyr, eller Mölle by the sea som ligger norr om Höganäs. Snart skåne och skörbjuggen börjar sätta in. Hoppas att det blir lugnare vatten i sundet så vi kan sova lite. Hoppas att hinna till Landskrona idag.

Det var en riktigt härligt tuff segling i natt. 8-11 meter, pinkryss och +1meter dyningar med brottsjöar över båten och vi skulle lära oss att kryssa med en trimaran. Det är lite eljest må jag säga. Snabbt upp, pressa över med genoan, fullt roder, lätta trycket i storen när man är över, fall av för mycket, skota genoan hårt, ta fart på halvvind, skota in storen och gå upp i vind. Efter ett par försök med back i seglen och fast i vindögat så fick vi kläm på det. Som tur var så var det långa ben så vi behövde inte slå så många gånger.

Man tar inte så mycket verklig höjd med en trimaran eftersom den går 50-100% snabbre än en blyfraktare och den relativa vinden blir fort brant. Men man kan ju alltid välja att gå högre och långsammare (lol). Jag ska fixa ett litet program som optimerar höjdval när man vet fart-, kurs- avdriftsskillnad. (nån förvånad ;-p )

Ingen kunde sova så jag fick byta kurs och gå in mot Sverige för att få lugnare vatten. Det funkade fint. Det mojnade av tyvärr på fm så nu går vi på segel och motor.

Ingen behövde mata fiskarna under natten vilket var tur. Men man fick känningar om man försökte pyssla lite i kajutan.

I natt blir det hamn. sen kan vi ta ett långrace igen..


No night pics, Sorry.. But we did catch a low aeroplane fly-by today. Next blog.

Hej ohoj

kl 1230: Nu är vi lite slitna efter kontinuerlig segling/motoring sedan Hamburgsund ca 150 nm.
befinner oss nu på Kattegatt  56.16.7 N,  12.28.7 E. Slå in det på google maps så får ni se.

Quick english translation. It's tough learning to tack a trimaran in high sea and decent wind at night. we are currently at the nautic coordinates above. Have been going strong since the last stop i Hanburgsund, 150 miles back. No none is sea sick (yet) wich is good.). No real sleep though, just short naps so tonight it's harbor time.

Om ni bara har en attlas så är vi ca 17 nm eller ca 30 kilometer norr om Kullens fyr, eller Mölle by the sea som ligger norr om Höganäs. Snart skåne och skörbjuggen börjar sätta in. Hoppas att det blir lugnare vatten i sundet så vi kan sova lite. Hoppas att hinna till Landskrona idag.

Det var en riktigt härligt tuff segling i natt. 8-11 meter, pinkryss och +1meter dyningar med brottsjöar över båten och vi skulle lära oss att kryssa med en trimaran. Det är lite eljest må jag säga. Snabbt upp, pressa över med genoan, fullt roder, lätta trycket i storen när man är över, fall av för mycket, skota genoan hårt, ta fart på halvvind, skota in storen och gå upp i vind. Efter ett par försök med back i seglen och fast i vindögat så fick vi kläm på det. Som tur var så var det långa ben så vi behövde inte slå så många gånger.

Man tar inte så mycket verklig höjd med en trimaran eftersom den går 50-100% snabbre än en blyfraktare och den relativa vinden blir fort brant. Men man kan ju alltid välja att gå högre och långsammare (lol). Jag ska fixa ett litet program som optimerar höjdval när man vet fart-, kurs- avdriftsskillnad. (nån förvånad ;-p )

Ingen kunde sova så jag fick byta kurs och gå in mot Sverige för att få lugnare vatten. Det funkade fint. Det mojnade av tyvärr på fm så nu går vi på segel och motor.

Ingen behövde mata fiskarna under natten vilket var tur. Men man fick känningar om man försökte pyssla lite i kajutan.

I natt blir det hamn. sen kan vi ta ett långrace igen..


No night pics, Sorry.. But we did catch a low aeroplane fly-by today. Next blog.

Nattsegling

Hej alla nattugglor. Klockan är 24:15 och vi har just passerat Nidingens fyr.
Kul med lite nattsegling. Grabbarna diskuterar fyrblänk så det står härliga till däruppe.
Trot eller ej men motorn snurrar fortfarande. Det är inte klockt. Vi kör nattrace idag och hoppas att hinna ner till vinden som tydligen befinner sig i skånetrakten.

En liten hälsning till familjen.
Simon, du kommer att gilla båten det finns hur mycket tuffa prylar om helst om bord osså e ren snabb. Du får lära dig att använda en säkerhetssele så att du kan skutta runt lite på båten.
Klara, jag har kunnat köra bredbandet i stort sett hela vägen, utom när vi var längst ut på skagerack, då knackade det lite. Supermysig förpik och världens softaste belysning.
Malena, den här båten är helt klar byggd för folk som är 170-180 och är otroligt fräsch innuti. Du kommer att gilla alla trimmöjligheterna på den här och slita livet ur mig som rorsman. Halvvind med stor, genua och screetcher (eller vad vi nu har någon sorts assymetrisk spinnacker) är en dröm.

Jag längtar verkligen tills vi kan ge oss ut på en tur.

Kram /T(P)
image26

To much gas today

Well, we really hope that there will be more wind later because the engine noice is not the nicest thing to here all day long. We're still running and plan to keep moving all night.

Afternoon was quite pleasant exept to the motor thing of course.
We just passed the lighthouse of Nidingen at midnight. Just south of Gothenburg.


Gothenburg somewhare over there.


Vinga fyr (lighthouse) outside Gothenburg


Lotsfiske   / Pilot fishing


It could be worse.....


Oh, these sunsets


Here goes the beer again

Yea - Disco

Mats found the radio so now we can party under way. (The autopilot works fine actually.)

Well, I guess it's time for dinner soon so no moore.

What about birds (the flying kind).

No pics, and not quite so exciting.
This will be in sveedis.

Skärpiplärka är väl det roligaste.
Gudingflockar i massor (Ejderhannar)
Skarvar
Nåt som kan ha varit Sillgrisslor.
Massa måsar, trutar och tärnor behöver jag ju knappast säga.
Men det är ju lite kul när Silltruten landar medans man dukar till lunch under gång.


/T

100 nautic miles!

OK, So there has to be one more entry, 'cause Mats just yelled that we made the first 100 miles rigth now. Sound alot but we're really behind schedule.
 But, it calls for some more pics.



Now we're cool  /  Entering Hamburgsund /  Shopping tour




Seals on a rock   /  Beer at last! I cant' believe that Mats and Calle didn't buy beer the first time;-) (that is Mats and Calle)



Yeah, me loooves da boat  / Close contact with the elements on the windward pontone at 9 nots.

I think I'll switch to mast-hugging instead. (Or maybe mats-hugging, daaa, lol) :-o

See ya later.
/T

The weather is too nice!!

It's a fantastic high pressure / no wind type of weather. Really nice but unfortunatelly too little wind.
The morning was ok for a few hours. We could sail at 9 to 12  knots for some time. Later the wind died and we've been running with the motor all after noon, still going strong. The plans are to keep going alll night because the forecast is nice wind later this evening. Perhaps we'll even go around the clock for some time. We've got some catching up to do.

Evening calm           Morning swim/Wohaa        Hair-do? Who do?  Enjoying     

/T

First day and no wind

So the first day is over. The deal in completed and we set of at 1400, heading south only to find no wind. After an hour of brave attempt to make it move anyway we started the engin (deep sight). Soon enuf though we got  3-5 m/s and before we knew it we were making some 10 knots, top speed around 11.5. However we had a bad start and decided to head on until quite late and still covered far less miles than we planned. We're in for long days of sailing if we shall make it back in time.

She sails beautifully though. We put up the screecher almost directly and kept it up until we stopped at about 2200. So yes, now it's very late and I'm off to bed. I already hear heavy snooring in the cabin.

Crew

Calle               Mats                Tomas


                              Are they really optimal                          A seal actually

On our way at last

After feeling like an eggsick hen (as mats expressed it in Swedish) for a few hours this afternoon we finally joined up for a kick of beer as the central station. After some uncertainty about whether we actually had tickets for the buss or not we managed to get on the buss in time. It's soon midnight and I think the other two are trying to get some sleep. I won't have any problems with that, given the total number of hour of sleep the last couple of days. The plan is to head straight out into Kattegatt tomorrow so we'd better had some rest tonight.


I'll ad some more info about the boat and a couple of links to the manufacturer and some other nice fora for multihull fans tomorrow. And pics of course, of boat and crew.
/T.

Here she is, waiting for us in Norway

image3
(Foto: Torben von Huth)

Sorry for the wraped heading. I don't seem to be able to fix it in the style sheet.
Any helpful comments on how to widen the header are appreciated.

Background

Hello all trimaran lovers out there
and hi to the rest of you as well.

Most of what I'm giong to write here will be in bad english since there are quite a few of my friends and relatives out there who for some reason don't understand Swedish. And of course the number of potential readers will increase by a factor 100 or so. Right now I'm in the intense phase of planning and purchasing everything you need going back to sea after some 14 years of longing. Yes, it is that long since I had access to a sailing boat. At that time a regular mid size lead freighter. You know, one of those things that has a ton of dead weigth down below.

Me and two friends will sail from Fredrikstad, Norway to Stockholm, Sweden in hopefully 5½ days. (Let's pray for wind!) We will board the boat on Thursday 29:th of May at noon. The plan is to keep posting every night if the technology works and cellphone network will reach us.

It's a bit of a wild and crazy thing that was decided yesterday actually.


The crew is:
Tomas Ekman, skipper and owner of the boat. (eagerly listening to his friends for multihull sailing advice)
Mats Gartz, first mate, my boss, but slave on board (also has a master's certificate and VHF license which comes in handy).
Carl Petersohn, second mate and slave to the slave on board with a spirit and an enthusiasm enuf to make anyone happy.

Actually we're all quit happy people. All in all, quite a merry bunch.

Will be back with pics and details.

/T.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0